•        Fri frakt vid köp över 2000 kr
  • Leverans inom 1-3 dagar*
  • 14 dagars öppet köp
  • Handla tryggt & Säkert
  • Support: support@psofsweden.se / 0155 - 48 07 55
Sök:
På svenska In English
Priser i: 

Vanliga frågor och svar!

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren på dessa. Har du ytterligare frågor det går bra att kontakta vår kundservice på info@psofsweden.se och på telefon 0155 - 48 07 55. Vi har öppet vardagar 9.00 - 16.30

Frågor om läder och pannband

Vilket läder använder ni i era produkter?

Vi använder enbart vegetabiliskt garvat läder i våra produkter. Anledningen till detta är att vi vill vara med och påverka både miljön och arbetsförhållandena i de fabriker vi jobbar med. Läder som inte klassas som vegetabiliskt garvat är vanligtvis garvat med krom vilket kan medföra stora skador på grundvattnet, miljön och de människor som jobbar med lädret. Även våra hästar kan märka av ett kromgarvat läder och få utslag och allergiska reaktioner. 

Hur sköter jag mitt träns på bästa sätt?
För att din produkt ska hålla länge och bara bli vackrare med åren är det viktigt att du sköter lädret rätt. Vi rekommenderar PS egna lädervårdsprodukter, framtagna just för vegetabiliskt garvat läder. Alla våra produkter är försedda med ett skyddande och vårdande vax. Tänk på att ljust läder kan mörkna vid infettning och oljning.

Så här tar du hand om dina produkter på bästa sätt:  

  • Fetta in produkten innan första användningen. 

  • Varje läderprodukt är unik, så den första behandlingen bör vara anpassad efter lädrets torrhet.

  • Rengör lädret med lädertvål efter varje användning och smörj efter behov. 

  • Olja endast lädret när det är nödvändigt (synbart torrt läder)


Produkter med kristaller 
Kristallerna bör hållas rena för att de skall glänsa till fullo. Du rengör dem genom att putsa kristallerna med en mjuk tygduk, till exempel en sådan man använder till att göra rent glasögon med. Om det krävs mer än så för att få kristallerna rena kan man skölja lätt i ljummet vatten med lite diskmedel. Skölj och torka dem sedan snabbt så att det inte uppstår vattenfläckar på dem. 

Se över "klorna" som håller fast stenarna efter användning, så att de inte fastnat i pannluggen och öppnat sig.

Hantera din produkt varsamt. Motböj aldrig ett pannband. Samtliga pannband är tillverkade för hand.


Hur sköter jag mitt pannband med pärlor på bästa sätt?
Alla våra pärlor är av märket Preciosa. Det är ett tjeckiskt kvalitétsmärke och sköter man pannbandet rätt och behandlar det varsamt har man ett vackert pannband som håller länge. 

Pärlorna bör hållas så rena som möjligt. Du rengör pärlorna genom att putsa dem med en mjuk tygduk. Om det krävs mer än så för att få pärlorna rena kan man skölja lätt i ljummet vatten med lite diskmedel. Skölj och torka dem sedan snabbt så att det inte uppstår vattenfläckar på dem. Alla pärlor är försedda med ett lager färg, så kallad "coating". Coatingen kan nötas bort om man är oaktsam och pärlorna utsätts för slitage. 

Hantera din produkt varsamt. Motböj aldrig ett pannband med pärlor. Pärlorna pressas mot varandra och kan skadas och vajern de är trädda på utsätts för onödig påfrestning och kan lossna. Samtliga pannband är tillverkade för hand.

Frågor om träns och storlekar

Säljer ni separata tränsdelar?
Nej, det gör vi inte med anledning av att vi säljer ett träns som ett helt koncept.


Hur kommer det sig att många upplever en stor skillnad med era träns?
När en häst får på sig utrustning som är anatomiskt utformad kan hästen upplevda det som mer behagligt. Hästens nacke är en av de känsligaste delarna på hela hästen och mellan huden och skelettet finns många nervbanor, muskelfästen, bursor och ligament. Om dessa hamnar i kläm med exempelvis ett opaddat, rakt nackstycke, kan det lätt uppstå obehag. Hästens sätt att visa obehag kan exempelvis vara att bita sig fast i bettet, att lägga huvudet på sned eller att vara svår att rida i en korrekt form. Har du dessutom ett nackstycke utan öronfrihet kan remmen skapa punktbelastning och obehag vid öronbasen och hindra hästen från att flexa fritt med öronen.

Däremot är alla hästar olika och man kan aldrig på förhand veta hur en häst kommer att reagera på tränset. Vi säljer inte träns med argumentet att "du kommer märka skillnad" och vi rekommenderar inta att man köper tränset enbart för att "få en garanterad skillnad". 

Vi brukar ibland skämtsamt säga att "piaff och felfria 1.40-rundor inte igår i tränset". Med detta menar vi att det är fortfarande du och din häst som ska utföra ett jobb, men att en korrekt anpassad anatomisk utrustning kan upplevas som mer behaglig för hästen och på grund av detta kan du som ryttare uppleva en stor skillnad.

Genom att ge din häst en anatomiskt korrekt utrustning kan du förebygga spänningar i din häst

Frågor om leverans och frakt

Hur lång leveranstid har ni och hur skickas mitt paket?
Normalt skickar vi din vara samma dag om du lägger din order innan klockan 12.00. Vi skickar alla varor med Schenker och i vissa fall även Posten och ditt paketet når dig vanligtvs 1 - 3 dagar senare. Vid hög belastning och kampanjer kan längre leveranstider förekomma. 

Hur mycket kostar frakten?
Frakten kostar för närvarnade 59 kronor inom Sverige, och frakten ingår vid köp över 2000 kronor. Exakt fraktpris för leveranser utanför Sverige ser du i "kassan" i shoppen när du har lagt alla dina varor i kundvagnen.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Var alltid noga med att kontrollera att du angett din e-postadress korrekt. Felaktigt angivna kontaktuppgifter är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse. Det kan även vara så att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa mail.

Skickar ni över hela världen?
Ja, det gör vi. Bor du utanför Sveriges gräns kan du beställa från oss ändå.

Frågor om betalning och bytesrätt

Hur betalar jag för mina produkter?
Du kan välja om du vill betala med PayPal eller med de olika alternativen vi erbjuder dig genom Klarna. Klarna fungerar i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Det är bland annat kortbetalning, direktbetalning eller mot faktura. Du kan även välja att dela upp din betalning. Du väljer allt detta i "kassan" när du genomför ditt köp. För mer information om Klarna ber vi dig gå till www.klarna.se eller ringa dem på 08 - 120 120 10.

Vi skickar alltid ut fakturan (till e-postadressen du angivit vid köpet ) efter det att du fått din vara. Kontakta oss eller Klarna om du inte fått någon faktura inom 14 dagar från erhållen vara. 

Jag har inte fått eller har tappat bort min faktura, kan ni skicka en ny?
Din faktura laddar du själv ner från www.klarna.se. Om du av någon anledning inte hittar den där rekommenderar vi att du kontaktar Klarna. All vår fakturering går genom Klarna, och kan de kan hjälpa dig med fakturafrågor. Kontakta dem på: info@klarna.se

Jag har frågor gällande min faktura. Vart kan jag vända mig?
Du kan kontakta Klarna på telefon: 08-120 120 10 eller via epost: info@klarna.se.

Varför kan jag inte handla mot faktura?
Om inte ditt köp godkänns när du väljer att betala mot faktura kan det bero på något av följande:

1. För att köpa mot faktura krävs det att du är 18 år.

2. Du har angett ett felaktigt personnummer (tänk på att personnumret kontrolleras mot den adress du är folkbokförd på, dessa två måste alltså stämma för att fakturaköpet skall gå igenom).

3. Du är inte berättigad till kreditbetalning. En kreditupplysning sker på ditt personnummer om du väljer betalning med Klarna faktura.

Om du blir nekad till att handla via faktura ber vi dig att kontakta Klarna på telefon: 08-120 120 10

Hur lång bytesrätt har jag?
Du har som privatperson enligt lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal rätt att ångra ett köp. Du måste inom sju (7) dagar meddela om du tänker utnyttja ångerrätten och varan måste vara i ursprungsskick. Varorna måste återsändas väl förpackade. 

Det är av yttersta vikt att produkten inte är använd vid byte/retur samt att alla lappar samt eventuella kardborrefästen och plasten (vid läderprodukter) finns kvar vid returen. 

Du kan läsa vår fullständiga köpvillkor här.

 

Om oss

PS of Sweden är världsledande inom design och produktion av anatomiska träns. Vi erbjuder även en lång rad andra egenutvecklade, unika produkter till ryttare och hästar som säljs över hela världen.

Till toppen